Friday, January 2, 2009

Semiotik - Novel Sangeetha




PETANDA DALAM SANGEETHA DARI PERSPEKTIF KAJIAN SEMIOTIK

Oleh

Hashim Ismail dan Tuan Zainab Tuan Wi

Pendahuluan
Sangeetha mendapat perhatian ramai sarjana kerana kekuatan penghasilan novel yang penuh dengan elemen estetika. Nilai seni yang tinggi memberikan implikasi kekuatan stamina pengarangnya, Azizi Haji Abdullah dalam proses penciptaan novel ini. Hasilnya novel ini dapat dianggap sebagai novel mutakhir Melayu yang membawa satu mercu baru penghasilan novel sepanjang sejarah perkembangan sastera Melayu. Novel Sangeetha memenangi Hadiah MASTERA pada tahun 2007 dan menjulang nama Azizi Haji Abdullah dalam bidang kesusasteraan mutakhir di peringkat Asia Tenggara.

Kertas ini membincangkan kekuatan novel Sangeetha dari sudut semiotik. Indeks Tanda dan Penanda dijadikan kayu ukur untuk mendalami kebolehan pengarang mengolah bahasanya dengan elemen emosi dan pemikiran , selaras dengan dunia percintaan orang tua yang ditonjolkan melalui watak Derus dan Sangeetha. Dua dunia budaya yang berbeza, iaitu India dan Melayu bercantum dalam penyebatian nilai seni tabla dan gambus. Perasaan dihidupkan melalui ilusi dan gerak batin menggambarkan kejayaan pengarang menggarap dunia batin dan dunia fizikal yang saling lengkap melengkapi. Tanda dan penanda sebagaimana konsep Levis Strauss atau signifier dan signified menjadi satu penghasilan struktur makna yang dapat digarap dengan lebih hidup dan segar. Kesannya pembaca mengikut gerak perasaan dan emosi serta pemikiran yang dibawa dengan lebih realistik.

Kejayaan penggarapan pengarang melalui pengolahan bahasa tersebut diadun dengan siratan seni dan makna yang sugestif. Kekuatan novel Sangeetha terletak pada kekuatan bahasa yang halus dan berkesan, garapan seninya menjadi lebih indah dengan gaya dan aturan semantik estetikanya. Oleh itu menganalisis makna teks dari sudut tanda dan petanda dapat menyelongkar keserlahan makna penghasilan novel ini.

No comments:

Post a Comment